Mi különbözteti meg a tanulási stratégiát a tanulási technikától?
A tanulási technikák téma- és helyzetfüggetlen módszerek arra, hogy egy információt megjegyezz.
A tanulási stratégia pedig különböző tanulási technikákból épül fel. Összetett, komplex tevékenység, mely egy tananyag tudatos elsajátítására irányul. Általában megelőzi a tervezés (Mit is akarok én ettől a tananyagtól? Hogyan akarom feldolgozni? stb.
A PQ4R egy tanulási stratégia, mellyel önállóan, egyedül is képes lehetsz egy tananyag feldolgozására.
A módszer kidolgozása Francis P. Robinson neveléssel, tanulással foglalkozó pszichológus nevéhez fűződik. Robinson úgy vélte, hogy a tanulóknak aktívabb hozzáállást kell tanúsítaniuk a tananyag eredményes elsajátításához. A kutatások és a tapasztalat azt mutatja, hogy igaza volt. Ez az elv a Gyorsított tanulási technikákban is visszatükröződik.
A PQ4R stratégiát alkalmazva fejlesztheted a tananyag megértését és ez segíteni fog abban, hogy jobban emlékezz rá. Ugyanakkor fejleszti a lényeglátást, a kreativitást, szövegértést.
Leginkább írott tananyag megtanulására ajánlott. Alkalmas lehet hosszabb szövegek, könyvek feldolgozására is. Könyveknél érdemes egy-egy fejezet után elvégezni az összes lépést. A módszer neve az angol szavak kezdőbetűiből adódik.
PREVIEW – ÁTTEKINTÉS
Első lépésként fusd át a tananyagot. Nézd meg, hogy épül fel (fejeztek címei, főbb pontok, képek, tartalom, összefoglalás stb.), mi a témája.
Amikor előzetesen átnézel egy szöveget, akkor kialakul egy kép a fejedben róla. Ez sokkal hatékonyabbá teszi az információ feldolgozását, megjegyzését.
Tanárok a tanítási folyamataikban is alkalmazhatják, hogy először egy átfogó képet adnak a témáról.
Segítő kérdések:
- Miről szól a szöveg?
- Milyen főbb részekre / fejezetekre oszlik?
- Van-e valami előzetes ismeretem már a témáról? (röviden gondold át)
QUESTION – KÉRDEZÉS
Fogalmazz meg kérdéseket az adott témával kapcsolatban!
Segítő kérdések:
Átfogó, motiváló kérdések:
- Mi az, ami érdekel?
- Mit kell belőle megtanulnom?
- Miért kell megtanulnom?
Konkrét kérdések:
- Kicsoda?
- Mikor?
- Mennyit?
- Mit?
- Mire lehet ez példa?
- Hogyan?
- Miért?
- Milyen ok-okozati összefüggések vannak a …. és …. között?
- Mi bizonyítja?
- Mi támasztja alá?
- Hogyan tudom …. alkalmazni?
- Helyes ez vagy helytelen?
- Logikus vagy nem?
- Tudom alkalmazni?
- Melyek az előnyei? Mik a hátrányai?
- Milyen érvek szólnak mellette és ellene?
- Mi a véleményem?
Persze nem kell az összes kérdés típust megfogalmazni. Alakítsd rugalmasan az anyaghoz és a tanulási célodhoz a kérdéseket!
READ – OLVASÁS
Most jöhet az, hogy elolvasod a szöveget. Olvasás közben keresd a kérdéseidre a választ! Így tudod megérteni az anyagot. Közben kiemelheted a lényeget. Használj ehhez színes kiemelőt (ez tanulási technika 🙂 )!
Közben egy-egy rész után állj meg és készíts vázlatot (Cornell módszer vagy Elmetérkép)! Ezt később kiegészítheted és az áttekintés, a későbbi pontok során is használhatod.
Lehet, hogy újabb kérdések is megfogalmazódnak benned. Ezeket bátran írd fel a többi közé!
REFLECT – TÜKRÖZÉS
Végeztél az olvasással. Gondold át az egész anyagot és értelmezd a saját szavaiddal. Mondd el hangosan (auditív funkciókat kapcsolja be)!
Segítő kérdések:
- Milyen összefüggések vannak az egyes fejezetek között?
- Hogyan tudom a korábbi ismereteimhez kötni azt, amiről most olvastam?
- Van-e olyan ellentmondás, amin fennakadtam?
- Hol tudom majd ezt hasznosítani?
- Ha vizuális típus vagy, készíthetsz egy rajzos ábrát is az egészről.
RECITE – FELMONDÁS
Most a korábban megfogalmazott kérdéseid alapján hangosan mondd el a tanultakat! Használd a jegyzeted, a tartalomjegyzéket, nézd az ábrákat!
Nem cél, hogy fejből elmondj mindent! A lényeg, hogy válaszold meg a kérdéseidet és lásd meg az összefüggéseket!
REVIEW – ÁTTEKINTÉS, ÖSSZEFOGLALÁS
Ennél a résznél viszont már önállóan, a jegyzetek nélkül is mondd el a tanultakat. Így tudod ellenőrizni a tudásodat. De ne pánikolj, ha nem tudsz valamit! Nyugodtan vedd elő a jegyzetedet. Ez még csak azt jelzi, hogy ismételned kell.
Akár az egész szöveget újra olvashatod, ha szükséges és kiegészítheted a jegyzetedet.
Gál Attila
Kineziológus szakértő, oktató
az IKC Professzionális kineziológusa
Alternatív Képességfejlesztő Tanácsadó®
Lelki Kulcs tréner
Felhasznált irodalom és képek jegyzéke:
Polyánki Balázs: Gyorsított tanulási technikák I.-II. jegyzet. Kiadja az Egyensúlyért Bt.