Hogyan jegyzetelsz most?
Gondolom úgy, ahogy a legtöbben tesszük.
Adsz címet, majd folyamatosan írod, amit hallasz.
És pánikba esel, ha valamit nem tudsz leírni, amit az előadó mond.
24 éve tanítok és mindig ezt tapasztalom a tanfolyami résztvevőimnél. „Attila, megismételnéd! Nem tudtam leírni!”
Ismerős a helyzet?
Én is így jegyzeteltem hosszú évekig és én is pánikba estem, ha egy-egy szót vagy mondatot nem tudtam leírni.
Ha valami kimaradt, akkor úgy érzetem nem teljes a jegyzet és biztos az volt a legfontosabb, ami kimaradt.
Mi a baj ezzel a módszerrel?
Egyszerűen összefoglalva: nem hatékony!
Igyekeztem azt lejegyzetelni, amit a tanár mondott. Ez pedig leszoktatott az önálló gondolkodásról és a tananyag feldolgozásról. Ráadásul szintén a nem hatékony magolást erősítette.
Sok hatékony jegyzetelési módszert dolgoztak ki már azóta.
Az én egyik kedvencem a Cornell-módszer.
A Cornell Egyetemen Walter Pauk professzor találta ki az 1950-es években. Sokáig nem lett népszerű, talán te sem hallottál még róla, de a 2000-es évektől megnőtt a népszerűsége.
Kinek ajánlott?
- Középiskolai tananyagok feldolgozásakor.
- Egyetemi, főiskolai tanulmányok során.
- Felnőttképzésben.
Szerintem célszerű megtanítani már általános iskolásoknak is, hogy megszokják az önálló tanulást, mire középiskolások lesznek.
Mikor ajánlott?
- Előadások jegyzetelésekor.
- Tananyag feldolgozásakor.
- Tanulási módszerként is kiváló.
- Információk rendszerezésekor.
- Memorizáláshoz.
Jegyzetek részbe írd az órai jegyzeted, vagy amit egy könyv feldolgozása során fontosnak tartasz.
Írhatsz ide kulcsszavakat, rajzolhatsz ábrákat, grafikonokat, tényeket, adatokat. A töltelék szöveget hagyd ki!
Használj színkódokat!
Hagyd szellősen a helyet! Az óra után ki tudod egészíteni akár könyv alapján, akár tanulótársad jegyzete alapján. Célszerű az órát követően minél hamarabb átnézni és kiegészíteni.
Az ankerek részbe írj be:
- kulcsszavakat,
- memória rögzítőket (az anker rögzítőt jelent): ábrákat, ikonokat, firkákat,
- használj színest,
- megjegyzéseidet,
- ötleteidet,
- ami eszedbe jut az anyagról (pl. hogyan használhatod a jegyzetelést)
A következtetések részbe foglald össze a tananyag fő mondanivalóját 1-2 rövid mondatba. Mi a lényege?
Hogyan használd tanuláshoz?
Felidézés
A jegyzetek részt takard le egy lappal!
- Az Ankerek részbe beírt kérdések, rögzítők alapján idézd fel a jegyzeted és mondd is el hangosan!
- Ha valamire nem emlékszel, akkor nyugodtan olvasd el újra jegyzetet vagy keresd ki a kapcsolódó tankönyvben, kérdezd meg valakitől, nézz utána a neten…
- Csináld addig, amíg már el tudod magadtól is mondani!
Reflexió
Válaszold meg az alábbi kérdéseket:
- Hogyan tudom ezt átültetni a gyakorlatba?
- Hol alkalmazzák ezt a hétköznapi életben?
- Mi a haszna ennek a tananyagnak?
- Egyetértünk a tananyaggal vagy nem?
- Felmerültek-e olyan kérdések bennem, amelyekre nem tudom a választ?
Mi az előnye ennek a jegyzetelési technikának?
- Segíti a memorizálást.
- Megtanítja és rászoktat az önálló tananyag-feldolgozásra.
- Átlátható.
- Kiegészíthető.
- Gyorsítja a tanulást.
- Bármikor előveszed, könnyedén át tudod ismételni a tananyagot. (Az ismétlés jelentőségéről később írunk.)
Felhasznált irodalom és képek jegyzéke:
Gyorsított tanulási technikák I. jegyzet, Egyensúlyért Bt.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Cornell-módszer (2020.05.28.)
https://reviseordie.com/image/115863394877 (2020.05.28.)
https://www.tes.com/lessons/ROAZzv6V1jJwTA/wicor (2020.05.28.)
https://theconversation.com/whats-the-best-most-effective-way-to-take-notes-41961 (2020.05.28.)