[et_pb_section bb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″ custom_padding=”1px|0px|0|0px”][et_pb_row make_fullwidth=”on” custom_padding=”0|0px|0|0px” _builder_version=”3.0.106″][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Egyensúlyért logo” src=”https://tanulasicoach.hu/wp-content/uploads/2018/04/Egyensúlyért-bt-logo.jpg” align=”center” force_fullwidth=”on” _builder_version=”3.0.106″ custom_margin_last_edited=”off|desktop” custom_padding_last_edited=”off|desktop” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row custom_padding=”70px|0px|13px|0px” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.106″ background_layout=”light”]

Érzelmi stressz hatása a tanulásra

 

Előző levelemben beszéltem arról, hogy a tanulási problémáknak több oka lehet és sok esetben csak egy oldalról közelítik meg a problémát ahelyett, hogy holisztikusan, egészben vizsgálnák a tanulót a nehézségével együtt. A tanulási gátat kiváltó egyik tényező az érzelmi stressz.

Mindenkit sokféle stressz ér az élete során. Ezeket a traumákat pedig mindenki másként dolgozza fel. Van, aki egy vállrándítással túllép rajtuk. Ha Ön ebbe a típusba tartozik, akkor kevés gondja van az életben. Van, aki napokig rágódik egy-egy problémán. Vissza-visszatér a gondolatai közé a stresszes esemény. Hosszabb távon pedig kialakulhat egy félelem, ami meggátolja a cselekvést, szinte lebénít.

A tanulás során is találkozhatunk rengeteg ilyen stresszorral:

  • társaktól való félelem,
  • félelem a tanártól,
  • mi lesz, ha nem tudok jól teljesíteni,
  • kinevetnek,
  • megaláznak, megszégyenítenek, amikor nem tudok valamit,
  • utálat a tanár és köztem, és emiatt a tantárgy és köztem is,
  • unalom,
  • halogatás,
  • kedvtelenség stb.

Az érzelmek képesek olyan körülményeket teremteni az életünkben, amelyek nagy mértékben megnehezítik a tanulást és a visszaadást, ami pedig meglátszik majd az értékelésen.

A kineziológiában azonban holisztikusan szemléljük az embert. Teszteljük mindhárom oldalt (strukturális, kémiai, érzelmi) annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy hol van az elakadás, mit kell korrigálni ahhoz, hogy újra egyensúlyba kerüljünk.

Ha nem foglalkozunk az érzelmi stresszel, akkor egy jelentős területen kizárjuk a fejlődés lehetőségét. Ez a rossz hír.

Az 59 éves oktató kollegám azzal keresett meg, hogy nehezen tud elkezdeni beszélni a képzésein. Folyamatos szorongás van benne, hogy vajon el tudja majd mondani érthetően az anyagot, vagy belesül. Ha már belelendült, akkor nem volt gond, de az eleje mindig rettenetes volt neki. A tesztelés azt mutatta, hogy amint feláll erőteljes stresszfolyamat kapcsol be nála. A stresszoldás során kiderült, hogy általános iskola alsó tagozatában a tanár mindig körmöst adott neki, amikor valamit nem tudot, vagy nem pontosan tudta felelés közben (abban az időben még lehetett ilyen eszközzel élni). A büntetés fájdalma pedig a fejében összekapcsolódott a mások előtt beszélés élményével. Az eseményre már tudatosan nem emlékezett, de tudattalanul mindig bekapcsolt a trauma, amit gyermekként átélt, amikor kiállt az emberek elé.

Az agyban az amygdala nevű terület az, ami eldönti, hogy számunkra valami fenyegető, veszélyes vagy nem. Ha veszélyesnek ítéli, akkor bekapcsolja az üss vagy fuss reakciót. Ő is legszívesebben minden előadás megkezdésekor elszaladt volna. De ez a benne lévő gyermek tapasztalata volt. A jó hír az, hogy miután oldottuk az érzelmi stresszt, ez a szorongás teljesen megszűnt.

A 9 éves Andrást azzal hozta el anyukája, hogy fél az iskolától, ezért minden reggel küzdelem, hogy elinduljanak. Andrással készíttetem egy rajzot az iskoláról.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.106″ src=”https://tanulasicoach.hu/wp-content/uploads/2018/04/9-év-fiú-fél-a-sulitól.bmp” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” align=”center” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” max_width=”60%” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.106″ background_layout=”light”]

Ami rögtön feltűnt, hogy a képen semmi élet nincs, ráadásul úgy néz ki az épület, mint egy börtön. András izmai már az iskola gondolatára lekapcsoltak, jelezve ezzel a stressz jelenlétét. Ezután teszteltük, hogy mivel lehet a gondja. Az osztályterem nem jelentett gondot úgy, ahogy a tanárnője sem. Azonban amikor az osztálytársaira gondolt, akkor azonnal jelentkezett a stresszreakció. Érzelmi stresszoldás közben elmesélte, hogy folyamatosan csúfolják, nem tudja megvédeni magát és már bemenni sincs kedve az iskolába.

A Brain Gym®-ben az agy három dimenziójának integrált működését is teszteljük egy-egy céllal kapcsolatban. Ezek a Lateralitás, Központosítás, Fókusz dimenziók. Andrásnál a Lateralitás és a Központosítás dimenziója is lekapcsolt volt ebben a témában. A Lateralitás dimenzió kulcsszava a kommunikáció. A két agyféltekénk közti kommunikáció képeződik le szimbolikusan a külvilággal történő kommunikációnkra is. Ezt a dimenziót kiegyensúlyozva javul a kapcsolat a jobb és a bal agyfélteke között, és így javul a kapcsolat a külvilág és köztem is. A Központosítás dimenziója a gondolatok és az érzelmek közti összhangról szól. Mennyire tudom összehangolni a gondolataimat az érzelmeimmel? Inkább a gondolataim irányítanak és túlgondolkodom a dolgokat vagy inkább az érzelmeim irányítanak és képtelen vagyok arra, hogy ésszerű döntést hozzak? Integrált működés esetén ez nem jelent problémát. Andrásnál kiegyensúlyoztuk ezeket a dimenziókat. Négy hét múlva találkoztunk újra, közben megerősítő gyakorlatokat végzett otthon. Ismét megkértem, hogy készítsen egy rajzot az iskoláról.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.106″ src=”https://tanulasicoach.hu/wp-content/uploads/2018/04/9-év-fiú-fél-a-sulitól-old-utn.bmp” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” align=”center” max_width=”60%” /][et_pb_text _builder_version=”3.15″]

Azt gondolom látványos a különbség. Ő látható foci edzésen, ami az iskolában van. Más szemmel nézett már az iskolára, észrevette annak előnyeit is. Az edzésen képes lett baráti kapcsolatokat kialakítani és szívesebben járt iskolába. Több alkalommal foglalkoztunk még a kommunikációval és lassan megtanulta kezelni az őt piszkáló osztálytársait is.

A kineziológia sem mindenható módszer, de sokszor elég csak egy kis lökést adni a változáshoz. Ehhez pontosan kell célozni. Tesztelve a kiegyensúlyozatlan területeket, a blokkolt dimenziókat képessé válunk arra, hogy a komplexen, holisztikusan tudjunk egy emberre nézni. A legtöbben felismerik, hogy saját maguk felelősek a saját életükért és így képessé válnak arra, hogy kezükbe vegyék az irányítást.

Üdv,

Attila

Egyéni foglalkozásokra bejelentkezés:

06 20 9 264 010

info@egyensulyert.hu

Ui.: Decemberben indul az új Brain Gym® tanfolyam. Részletek hamarosan.

[/et_pb_text][et_pb_social_media_follow url_new_window=”off” follow_button=”on” _builder_version=”3.0.106″][et_pb_social_media_follow_network social_network=”facebook” url=”http://www.facebook.com/egyensulyert” _builder_version=”3.0.106″ background_color=”#3b5998″ follow_button=”on” url_new_window=”off”] Facebook [/et_pb_social_media_follow_network][/et_pb_social_media_follow][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]